"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."
George Santayana (The life of Reason, Volume 1:1905)

Sunday 29 July 2012

Sejarah China

Dinasti Xia - Zaman Negeri-negeri Berperang


Tamadun China berasal dari Tamadun Hwang Ho


PENGENALAN

Sejarah China tercatat dalam rekod-rekod sejarah tradisional yang wujud sejak dari zaman Tiga Tokoh Mulia dan Lima Maharaja pada sekitar 5,000 tahun dahulu, dan disokong oleh rekod-rekod arkeologi yang wujud sejak abad ke-16 SM. China merupakan salah satu tamadun berterusan yang tertua di dunia. Kulit kura-kura dengan tanda-tanda yang membangkitkan kenangan tulisan Cina kuno daripada Dinasti Shang wujud pada sekitar 1500 SM, mengikut pentarikhan karbon. Peradaban Cina berasal daripada negara-negara kota di lembah Sungai Kuning. Tahun 221 SM biasanya diterima sebagai tahun ketika China disatukan di bawah sebuah kemaharajaan besar atau empayar. Dinasti-dinasti berturut-turut dalam sejarah China telah mengembangkan berbagai-bagai sistem birokrasi untuk membolehkan maharaja China menguasai wilayah yang besar.

Asas-asas tamadun Cina terdiri daripada pengenaan sistem tulisan yang sama oleh maharaja Dinasti Qin pada abad ke-3 SM serta perkembangan ideologi negara berdasarkan Confucianisme pada abad ke-2 SM. China mengalami zaman-zaman yang berselang-seli antara perpaduan dan perpecahan, dengan kekadangnya penaklukan oleh orang-orang asing. Sebilangan penakluk diasimilasi ke dalam kaum Cina. Pengaruh-pengaruh kebudayaan dan politik dari banyak bahagian di Asia membawa gelombang-gelombang penghijrahan, peluasan, dan asimilasi yang berturut-turut untuk mencipta sebuah kebudayaan Cina.


DINASTI PERTAMA DALAM SEJARAH CHINA--DINASTI XIA


Pemerintah terakhir dinasti Xia, Jie merupakan seorang yang zalim.


Xia merupakan dinasti pertama dalam sejarah China, dinasti itu bersejarah hampir 500 tahun dan bermula pada abad ke-21 SM hingga abad ke-16 SM. Wilayah pentadbirannya terletak di kawasan selatan provinsi Shanxi dan kawasan barat provinsi Henan pada masa ini.

Penaja Dinasti Xia itu, Da Yu merupakan pahlawan yang dijunjung tinggi dalam usaha mencegah banjir. Dinasti Xia merupakan permulaan masyarakat bersistem hamba dalam sejarah China dan masyarakat primitif telah berakhir selepas itu.

Pada tempoh akhir Dinasti Xia, kekacauan telah berlaku antara anggota diraja Dinasti Xia dan pertentangan masyarakat pun menjadi semakin serius. Raja terakhir Dinasti Xia, Jie tidak mengacuh pentadbiran negara dan asyik bermain dengan gundik yang disukainya. Dan raja itu membunuh menteri-menteri yang memberi nasihat kepadanya. Pelbagai negeri kecil dibawah kerajaan Xia itu berturut-turut mengadakan pemberontakan. Akhirnya Negeri Shang telah berjaya mengalahkan tentera Xia dan mengakhiri pemerintahan Xia. Raja Jie pun mati selepas dia melari ke Nanchao.


DINASTI SHANG


Artifak Gangsa yang berasal dari Dinasti Shang.

Dinasti Shang atau Dinasti Yin adalah menurut sumber tradisional dinasti Cina kedua, selepas Dinasti Xia. Mereka memerintah di daerah timur laut kawasan yang dikenali sebagai "China yang tepat" di lembah Sungai Kuning. Menurut kronologi berdasarkan perhitungan oleh Liu Xin, yang Shang memerintah antara 1766 SM dan 1122 SM, tetapi menurut kronologi berdasarkan Annals Bambu, mereka memerintah antara 1556 SM dan 1046 SM. Keputusan Kronologi Xia Shang Zhou Projek menempatkan mereka antara 1600 SM dan 1046 SM. Menurut tradisi sejarah, Dinasti Shang mengikuti (mungkin mitos) Dinasti Xia dan didahului Dinasti Zhou.

Sementara beberapa maklumat langsung tentang Dinasti Shang berasal dari Shang-era tulis di artifak gangsa, sebahagian besar berasal dari tulang oracle - cangkang kura-kura, scapulae lembu, atau tulang lain, yang dikenakan mesin terbang yang membentuk korpus signifikan pertama aksara China tercatat. Sumber-sumber lain di Shang berasal dari catatan sejarah dari Dinasti Zhou kemudian dan Dinasti Han Shiji, atau Catatan Sejarah Agung, oleh Sima Qian. Tulisan di tulang oracle adalah divinations, dan kerana mereka dapat dikumpulkan untuk maklumat tentang banyak topik dari politik dan ekonomi untuk seni dan ubat tempoh, mereka memberikan wawasan penting dalam tahap-tahap awal peradaban Cina.

Satu halaman salah satu ibukota Shang, kemudian bersejarah disebut Reruntuhan Yin, dekat Anyang moden. Arkeologi bekerja mendapati ada 11 makam kerajaan Yin besar dan dasar-dasar istana dan laman ritual, mengandungi senjata perang dan tetap baik dari haiwan dan pengorbanan manusia. Puluhan ribu gangsa, batu jed, batu, tulang, dan artifak seramik telah diperolehi. Pengerjaan pada gangsa membuktikan tingkat tinggi peradaban. Dalam hal tulang oracle tertulis saja, lebih dari 20.000 ditemui dalam penggalian saintifik awal selama tahun 1920 dan 1930, dan lebih dari empat kali kerana banyak telah dijumpai sejak.

Kegemilangan Shang

Shang Tang, pengasas dinasti Shang.


Menurut tradisi China, dinasti Shang diasaskan oleh seorang raja pemberontak, Tang dari Shang, yang menggulingkan penguasa terkini Xia dalam Pertempuran Mingtiao. Menurut Shiji, para Shang mempunyai sejarah yang panjang, dan ada teori yang berbeza tentang asal mereka. Tamadun mereka didasarkan pada pertanian dan ditambah dengan perburuan dan penternakan, dan di samping perang, Shang juga dipraktikkan pengorbanan manusia. Menurut catatan sejarah yang berbeza, orang-orang Shang memindahkan ibu negara mereka berkali-kali selama pemerintahan mereka, dengan langkah akhir dan paling penting untuk Yin, tahun 1350 SM, memulakan zaman keemasan dinasti. Bahkan, nama "dinasti Yin" telah identik dengan Shang sepanjang sejarah dan sebenarnya istilah yang lebih popular. Namun, sekarang sering digunakan secara khusus untuk menggambarkan setengah akhir dari dinasti Shang. Ibukota, khususnya bandar Yin, adalah pusat kehidupan istana berkilauan. Seiring waktu, ritual mahkamah untuk menenangkan roh dikembangkan, dan di samping tugas sekular itu, raja akan berfungsi sebagai ketua nenek moyang dan pemujaan-pemujaan roh. Seringkali, raja bahkan akan melakukan oracle divinations tulang sendiri, terutama menjelang akhir Dinasti. Bukti daripada penggalian makam kerajaan menunjukkan royalti yang dikuburkan dengan barang dari nilai, mungkin untuk digunakan di akhirat. Mungkin kerana alasan yang sama, beratus-ratus rakyat biasa, yang mungkin telah budak, ditanam hidup-hidup dengan mayat raja.


tulang oracle

Shang mempunyai sistem sepenuhnya dikembangkan penulisan sebagai dibuktikan pada prasasti gangsa, tulang oracle, serta sejumlah kecil tulisan-tulisan lain pada tembikar, jed dan batu yang lain, tanduk, dll. Kompleksitas sistem penulisan mereka dan kecanggihan menunjukkan tempoh yang lebih awal pembangunan, namun bukti langsung pembangunan yang masih kurang. Gangsa Cina dan tembikar juga maju selama dinasti Shang, dengan gangsa umum digunakan untuk seni daripada senjata. Kemajuan lain termasuk penemuan instrumen muzik banyak dan pemerhatian Mars dan pelbagai komet oleh Shang astronomi.

Kejatuhan Shang

Shang Zhou
Tan Ji, seorang gundik yang amat disayangi oleh Maharaja Shang kerana kecantikannya.

Maharaja Xin juga dikenali sebagai Shang Zhou, seorang yang zalim dan sanggup menghabiskan masa dengan gundik Tan Ji hingga melupai peranan sebagai pemerintah serta membawa Dinasti Shang kepada kejatuhan. Shang Zhou, raja Shang terakhir, bunuh diri setelah pasukannya dikalahkan oleh orang Zhou. Setelah itu dikalahkan Shang, raja Zhou, Zhou Wu, membolehkan anak Shang Zhou, Wugeng Lufu untuk memerintah orang-orang Shang sebagai kerajaan vasal. Namun, Zhou Wu menghantar tiga saudara-saudaranya dan tentera untuk memastikan bahawa Wugeng Lufu tidak akan memberontak. Selepas kematian Zhou Wu, Yang Shang akan bergabung dengan 'Gabenor Tiga Pemberontakan' terhadap Duke Zhou, tetapi pemberontakan itu runtuh selepas tiga tahun, meninggalkan Shang Zhou menguasai kawasan.


DINASTI ZHOU


Zhou Wu, pengasas dinasti Zhou

Dinasti Zhou (1066 SM - 221 SM) adalah dinasti terakhir sebelum China disatukan bawah Dinasti Qin. Dinasti Zhou adalah dinasti yang bertahan paling lama dibandingkan dengan dinasti yang lain dalam sejarah China, dan penggunaan besi mula diperkenalkan di China bermula zaman ini.

Mandat langit


Tian-Huang Shangdi

Sesuai dengan tradisi feudal China, para pemerintah Zhou mengantikan Dinasti Shang (Yin) dan mengesahkan aturan yang menetapkan mereka sebagai mandat langit, iaitu para penguasa memerintah dengan mandat dari langit. Bila mandat dari langit dicabut, rakyat berhak menggulingkan penguasa tadi. Perintah langit ditetapkan oleh nenek moyang Zhou, Tian-Huang-Shangdi, yang berada di atas nenek moyang Shang, Shangdi. Doktrin ini menjelaskan dan membenarkan kekalahan Dinasti Xia dan Shang, dan pada waktu yang sama mendukung hak kekuasaan para penguasa sekarang dan masa depan.

Pembahagian Dinasti Zhou Barat dan Zhou Timur


Senarai Pemerintah Dinasti Chou


Para sejarahwan membahagi Dinasti Zhou menjadi Dinasti Zhou Barat dari akhir abad ke-10 SM hingga tahun 771 SM, serta Dinasti Zhou Timur dari tahun 770 SM hingga tahun 221 SM. Tahun permulaan Zhou Barat tetap masih dalam perdebatan, antara tahun 1122 SM, tahun 1027 SM atau tahun lain dalam ratusan tahun dari akhir abad ke-12 SM. Pada umumnya, sejarahwan China menetapkan tahun 841 SM sebagai tahun awal bermula pemerintahan Dinasti Zhou dalam sejarah China. Berdasarkan sejarahwan China terkenal, Sima Qian dalam karya tulisannya, Catatan Sejarah Agung, Zhou Timur dibahagi lagi kepada dua zaman iaitu Zaman Musim Bunga dan Luruh dan Zaman Negara-negara Berperang.

Kemunduran

Setelah perpecahan di pusat kekuasaan, pemerintah Zhou semakin lemah menjalankan pemerintahan. Setelah Raja Ping, raja-raja Zhou yang terkemudian tidak memiliki kekuasaan yang nyata kerana kekuasaan sebenarnya teletak di tangan para bangsawan yang kuat. Menjelang penghujung Dinasti Zhou, para bangsawan tidak meletakkan lagi pertolongan keluarga Ji sebagai simbol gabungan kerajaan dan masing-masing mengangkat diri mereka sendiri sebagai raja. Dinasti Zhou berpecah menjadi beberapa negara kecil yang bertempur antara satu sama lain. Zaman ini kemudian terkenal sebagai Zaman Negara-negara Berperang yang kemudian diakhiri dengan penyatuan China dalam Dinasti Qin.



ZAMAN MUSIM BUNGA DAN MUSIM LURUH


Beratus-ratus negeri muncul selepas perpecahan kuasa pusat Zhou.

Pada abad ke-8 SM, kuasa Dinasti Zhou terpencar semasa Zaman Musim Bunga dan Musim Luruh, zaman yang dinamai sempena nama Catatan Tahunan Musim Bunga dan Musim Luruh yang terpengaruh. Dalam zaman ini, ketua-ketua tentera tempatan yang dilantik oleh Dinasti Zhou mula mempergunakan kuasa mereka untuk memperoleh hegemoni. Keadaan ini diburukkan oleh serangan-serangan daripada orang-orang di barat laut seperti Qin, dan memaksa Dinasti Zhou untuk memindahkan ibu kotanya ke timur Luoyang. Ini menandakan fasa kedua Dinasti Zhou yang besar: Zhou Timur. Di dalam setiap negeri yang muncul, tokoh-tokoh tempatan yang kuat memiliki kebanyakan kuasa politik dan meneruskan kepatuhan mereka kepada raja-raja Zhou pada nama sahaja. Umpamanya, ketua-ketua tempatan mula menggunakan gelaran-gelaran diraja pada diri sendiri. Seratus Aliran Fikiran falsafah Cina berbunga semasa zaman ini, termasuk gerakan-gerakan intelektual yang terpengaruh seperti Confucianisme, Taoisme, Ultrakeundangan, dan Mohisme yang diasaskan sebahagian sebagai gerak balas terhadap dunia politik yang berubah-ubah. Zaman Musim Bunga dan Musim Luruh ditandakan dengan perpecahan kuasa pusat Zhou, dengan China ketika itu terdiri daripada beratus-ratus negeri, dengan sebilangannya hanya sebesar desa dengan sebuah kubu.


ZAMAN NEGERI-NEGERI BERPERANG

Tujuh negeri yang terutama semasa Zaman Negeri-Negeri Berperang
Peperangan sering berlaku antara tujuh negeri tersebut.

Kubu pertahanan Chu, salah sebuah negeri yang berkuasa pada zaman tersebut.

Selepas pengukuhan politik yang lanjut, tujuh buah negeri yang terutama tertinggal pada akhir abad ke-5 SM, dengan tahun-tahun yang negeri-negeri ini bertempur satu sama lain dikenali sebagai Zaman Negeri-negeri Berperang. Walaupun terdapat raja Dinasti Zhou yang memerintah pada nama sahaja sehingga tahun 256 SM, baginda tidak memegang banyak kuasa yang benar. Semasa wilayah-wilayah yang berjiran dengan negeri-negeri berperang itu diilhakkan, umpamanya kawasan-kawasan di Sichuan dan Liaoning masa kini, kawasan-kawasan ini diperintah di bawah sebuah sistem pentadbiran kekomanderan dan prefektur tempatan yang baru. Sistem ini telah diamalkan sejak Zaman Musim Bunga dan Musim Luruh dan sebahagiannya masih dapat dilihat dalam sistem Sheng & Xian (provinsi dan kaunti) masa kini. Peluasan terakhir zaman ini bermula dengan pemerintahan Ying Zheng, raja Qin. Penyatuannya terhadap enam buah kuasa yang lain serta pengilhakan-pengilhakan lanjut di kawasan-kawasan Zhejiang, Fujian, Guangdong, dan Guangxi masa kini pada tahun 214 SM membolehkannya mengisytiharkan diri sebagai Maharaja Pertama (Qin Shi Huangdi). Baginda menggolongkan masyarakatnya menjadi tiga kelas, iaitu Raja, golongan bangsawan, dan golongan petani, untuk membantu mengawal kemaharajaannya.


Dinasti Qin: Permulaan Empayar China



Ahli-ahli sejarah sering merujuk kepada tempoh dari Dinasti Qin sehingga keakhiran Dinasti Qing sebagai Empayar China. Walaupun pemerintahan Maharaja Qin hanya berlangsung selama dua belas tahun, baginda dapat menaklukkan banyak kawasan yang kemudian menjadi teras tanah air bangsa Han dan menyatukan penduduk-penduduk kawasan tersebut di bawah sebuah kerajaan ultrakeundangan terpusat yang ketat yang berpusat di Xianyang (Xi'an masa kini). Doktrin ultrakeundangan yang memandu pemerintahan Qin menegaskan pematuhan yang tegas kepada sebuah kod undang-undang serta kuasa mutlak maharaja. Sedangkan falsafah ini amat berkesan untuk memperluas empayar dengan gaya ketenteraan, ia terbukti tidak berjaya untuk memerintah pada waktu aman. Qin menindas sebarang penentangan politik dengan kejam, termasuk peristiwa yang dikenali sebagai "Membakar karya klasik dan mengebumikan cendekiawan". Ini kemudian menjadi pencetus untuk Sintesis Han yang menggabungkan aliran-aliran fikiran tadbiran politik yang lebih sederhana.
Dinasti Qin amat dikenali untuk memulakan Tembok Besar China yang kemudian dilanjutkan oleh Dinasti Ming. Sumbangan-sumbangan utama Qin yang lain termasuk penyatuan kod undang-undang, bahasa tulisan dan mata wang China selepas penderitaan Zaman Musim Bunga dan Musim Luruh serta Zaman Negeri-negeri Berperang. Perkara-perkara yang paling asas seperti panjangnya gandar kereta kuda juga diseragamkan untuk memastikan sebuah sistem perdagangan yang berdaya di seluruh empayar.

Qin Shi Huang, maharaja China yang pertama dan  beliau juga banyak memberikan sumbangan kepada  Tamadun China. Nama beliau ialah Raja Chen. Peranan beliau adalah menyatukan wilayah geografi dan meluaskan jajahan takluk China sehingga seperti yang wujud pada hari ini.



Barisan askar Dinasti Qin.



Shih Huang Ti telah menyatukan semua mata wang di kiri kepada yang di kanan.

Mata wang Dinasti Qin.


Peta menunjukkan lokasi Dinasti Qin.



Dinasti Han: Zaman kemakmuran



Dinasti Han muncul pada tahun 202 SM dan merupakan dinasti pertama untuk memeluk falsafah Konfusianisme yang kemudian menjadi asas ideologi kepada semua rejim sehingga keakhiran empayar China. Di bawah Dinasti Han, China mencapai kemajuan yang ketara dalam banyak bidang seni dan sains. Maharaja Wu (Han Wudi) mengukuhkan dan memperluas empayar China dengan mengundurkan puak Xiongnu (kekadang digolongkan dengan kaum Hun) masuk ke dalam steppe Mongolia. Dalam masa kini, Dinasti Han merampas kawasan-kawasan Gansu, Ningxia, dan Qinghai masa kini. Ini membolehkan pembukaan buat pertama kali hubungan-hubungan perdagangan antara China dengan Dunia Barat melalui Laluan Sutera. Dinasti Han melakukan perdagangan dan meluaskan budayanya ke negara Korea, Mongolia, Vietnam, dan Asia Tengah.
Bagaimanapun, pemerolehan tanah-tanah oleh keluarga-keluarga elit beransur-ansur menyusutkan sumber cukai. Pada tahun 9 Masihi, perampas Wang Mang mengasaskan Dinasti Xin yang tidak dapat kekal lama dan memulakan rancangan-rancangan reformasi tanah yang meluas serta pembaharuan-pembaharuan eknonomi yang lain. Bagaimanapun, rancangan-rancangannya tidak pernah disokong oleh keluarga-keluarga pemilik tanah kerana perubahan-perubahan tersebut memihak kepada golongan petani dan ningrat yang bertaraf rendah. Ketakstabilan yang diakibatkannya akhirnya mencetuskan keadaan kelam-kabut dan pemberontakan.
Maharaja Guangwu kemudian memulihkan Dinasti Han di Luoyang yang terletak di timur Xi'an, dengan bantuan keluarga-keluarga pemilik tanah dan pedagang. Zaman baru itu diistilahkan sebagai Dinasti Han Timur. Bagaimanapun, kuasa Han merosot di tengah-tengah pemerolehan tanah, serangan, dan pertikaian antara puak-puak gundik dengan para sida-sida. Pemberontakan Serban Kuning tercetus pada tahun 184 dan memulakan zaman hulubalang. Dalam kerusuhan yang menyusul, tiga buah negeri cuba mencapai kekuasaan dalam apa yang dipanggil zaman Tiga Kemaharajaan. Zaman itu telah diolah secara romantik dalam karya-karya Cina seperti Kisah Tiga Kemaharajaan.


Liu Bang (Maharaja Gao) membahagi negara menjadi beberapa bahagian feudal dengan maksud untuk memuaskan para pemimpin negeri yang bergabung dengannya ketika perang Chu-Han, walaupun dia merancang untuk menyingkir mereka setelah Liu Bang menggabungkan dan menyusun pasukan tenteranya.

No comments:

Post a Comment