"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."
George Santayana (The life of Reason, Volume 1:1905)

Sunday 29 July 2012

Tamadun Hwang Ho - Tamadun China


Peningkatan Sosial - Agama dan Falsafah


YIN DAN YANG
Yin ialah kuasa pasif dan Yang ialah kuasa aktif.

Dalam falsafah Cina, Yin dan Yang merupakan gambaran umum antitesis atau hubung kait bersama dalam penanggapan fenomena oleh manusia di dunia ini, dan bergabung untuk membentuk perpaduan yang bertentangan dalam teori Taiji. Orang Cina sering menganggap kehidupan mereka bergantung kepada ying-yang.


AGAMA BUDDHA
Siddharta Gautama dikenali sebagai Buddha oleh penganutnya.

Empat kebenaran mulia dalam agama Buddha:
· Dukka - penderitaan
· Samudaya - sebab penderitaan
· Nirodha - nafsu yang membawa penderitaan
· Marga - cara memadamkan nafsu dan keinginan

Lapan jalan dalam agama Buddha ialah:
· Kepercayaan yang betul
· Tujuan yang betul
· Pertuturan yang baik
· Perbuatan yang baik
· Hidup yang baik
· Usaha yang baik
· Fikiran yang baik
· Renungan yang baik



CONFUCIANISME
Kung Fu-Tze (Confucius) disembah sebagai salah satu dewa penting.


Confucianisme menekankan prinsip moral yang tinggi seperti perikemanusiaan (ren), kesusilaan (li), dan ketaatan kepada ibu bapa (xiao). Seseoran haruslah mendapat pendidikan supaya mencapai ketinggian moral ini. Selain itu, ajaran ini menekankan maruah diri dan menggalakkan hubungan baik sesama manusia.


TAOISME
Lao Tze menghasilkan buku yang bertajuk Tao Te Ching.


Ajaran ini menekankan konsep keperluan menjaga keharmonian antara manusia dengan alam dan masyarakat. Taoisme pada asalnya berbentuk falsafah tetapi menjadi ajaran berbentuk agama kemudiannya. Ajaran ini menumpukan konsep Tao yang bermaksud jalan. Berdasarkan ajaran ini, manusia tidak harus bertindak terhadap apa-apa yang berlaku. Hal ini dikenali sebagai wu-wei. Jika bertentangan dengan prinsip wu-wei akan merosakkan dunia. Oleh sebab itu, Lao Tze tidak menyetujui bahawa manusia boleh mengubah sesuatu ke arah kebaikan.


MO TZU
Mo Tzu dikenali juga sebagai Motze atau Mencius.


Mo Tzu menolak beberapa ajaran dalam Confucianisime. Beliau berpendapat manusia berakhlak baik dan manusia menjadi sebaliknya kerana pengaruh alam sekitar.


LEGALISME


Han Fei Tzu percaya bahawa hanya undang-undang dapat mewujudkan nilai baik dan ketertiban masyarakat.



Dalam sejarah China, adalah salah satu arus falsafah utama sewaktu Zaman Negeri-Negeri Berperang, walaupun istilah itu sendiri telah dicipta sewaktu Dinasti Han dan oleh itu tidak merujukkan pada sebuah 'sekolah' teratur fikiran. Legalisme adalah falsafah politik utilitarian yang tidak mengalamatkan pertanyaan-pertanyaan lebih tinggi seperti semulajadi dan tujuan hidup. Sekolah penyokong yang paling terkenal dan penyumbang Han Fei Tzu percaya bahawa pemerintah tidak harus wujud rasa belas kasihan. Dalam tamadun China, sistem perundangannya berteraskan dua prinsip utama, iaitu hukuman berat dan bercorak kolektif. Teras undang-undang ini adalah daripada falsafah legalisme.





No comments:

Post a Comment